mandag 11. januar 2010

Bloggoppgave 5 - Hest og ridning


Min interesse for hest startet for ca. seks år siden. Hest og ridning har gjennom årene betydd mye for meg. Det finnes en rekke ulike ridemåter innenfor sporten; sprangridning, dressurridning og hobbyridning/turridning er noen av dem. Av dem nevnte ridemåtene, liker jeg hobbyridning best. Det å kunne komme ut i guds frie natur på hesteryggen etter en lang skoledag, er både avslappende, gøy og sosialt. På hesteryggen kan jeg legge fra meg alt skolearbeid, og bare nyte naturen rundt meg.

Jeg har aldri vært eier av egen hest, men jeg har ridd både på et ridesenter, og på forskjellige privatstaller. Nå rir jeg fast hos ei venninne av meg. Sammen har vi hatt mange fine turer.

Det er ikke bare i dagens samfunn at hesten spiller en stor og viktig rolle for mange. Opp i gjennom årene, har hesten også hatt stor betydning for mennesket. Menneskets forbindelse med hesten, går helt tilbake til de tider da hester ble sett på som en matressurs. Senere ble de også brukt til transport. Det er i våre dager at forbindelsen mellom menneske og hest har endret seg. I dag spiller også hesten en stor rolle i menneskets fritidsaktiviteter. De fleste eiere av hest i dag, har dem som kjæledyr, og bruker dem til ridning.

Nedenfor er en video av en russisk journalist, som har viet mye av tiden sin til hester. Han håndterer hestene uten bitt og hodelag. Kun med et tau som sitter løst rundt hestens hals. Dette er en video jeg anbefaler å se på :)



3 kommentarer:

  1. Det hørtes ut som en helt fantasisk avkobling etter skolen! :)
    Kjempefint at du redegjør for historien til hesten og hvilken betydning den har for oss mennesker :)

    Ta gjerne med hyperlinker i teksten din! :)

    SvarSlett
  2. Når jeg leser innlegget ditt, skjønner jeg veldig fort at det er hester du brenner for. Du viser godt hva du liker best ved interessen din, og jeg blir faktisk litt fanga av interessen. Jeg er ikke en skikkelig stor "fan" av hester, men etter at jeg hadde lest dette, fikk jeg plutselig lyst til å ri en tur i skogen, etter en lang og slitsom dag på skolen. Det eneste jeg vil pirke på, er at du kanskje kunne skreve om den hesten du liker best- kanskje du til og med har din egen :-) Men ellers, så var det et tipp topp innlegg!

    SvarSlett
  3. Anniken! Du har en nydelig blogg :) Måten du skriver på gjør at teksten er interessant å lese, det er god flyt og godt språk. Alle innleggene er kjempebra, og helt riktig skrevet. I tillegg er bloggen fin og se på, med fine farger og bilder. En av de beste bloggene synes jeg!

    SvarSlett